מה זה UTM ואיך עושים אותו?
UTM או בשמו המלא Urchin Tracking Module שזה בעצם נקרא בעברית "לסמן קישורים" כלומר אני רוצה לסמן תנועה של גולשים באתר שלי שהגיעו ממקום מסויים, שגוגל אנליטיקס לא מצלח לזהות לבד. (והם מוצגים כ- none/direct)
ניתן להוסיף את ה UTM בנפרד על כל קישור שמפנה לאתר שלנו ולראות דרכו נתונים בתוך הגוגל אנליטקיס, בנוסף לכל הנתונים האחרים שהוא מראה לנו כמו מי הגיע דרך הקידום האורגני או הקידום הממומן.
UTM בעצם מוסיף בסוף הכתובת URL טקסט מסויים, שאותו גוגל אנליטיקס מצליח לזהות ולראות מאיפה הגיעו הגולשים האלה שנכנסו דרך הקישור לאתר שלי ולשים אותם בדוחות.
זה דבר שחשוב מאוד לעשות בשביל קידום אתרים לעסקים כדי שיתקדמו כמו שצריך בגוגל.
פרמטרים ב- UTM
בגדול יש חמישה פרמטרים ב- UTM שאנחנו רוצים לעדכן את גוגל אנליטיקס לגבי המקור הגעה שלהם לאתר.
- utm_source – שזה בעצם המקור הראשי שמשם הקישור הביא תנועה לאתר, לדוגמא – מפייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם, ניוזלטר, מייל, וכיוצא בהם.
- utm_medium – זה אמצעי הפרסום שדרכו התפרסם הקישור והגיעו אנשים לאתר. לדוגמא – מפוסט בפייסבוק, משליחת מייל, ממודעת באנר, מסטורי באינסטגרם, וכיוצא בהם.
- utm_campaign – פה ניתן לרשום את השם של הקמפיין שממנו הגיעו אנשים דרך הקישור המיוחד.
- utm_term – זה נקרא להוסיף תיוג שהגדרתם באופן ידני על מילת מפתח מסויימת שהשתמשתם איתה בקמפיין. (מיועד לקמפיינים שהוגדרו בהם מילות מפתח בתשלום)
- utm_content – זה משמש בעיקר כדי להבדיל בין תכנים דומים או קישורים שונים שמופיעים באותה המודעה.
כיום בבדיקה אנחנו משתמשים בעיקר בשלושת הפרמטרים הראשונים. (2 הפרמטרים הראשונים הם חובה בכל קישור.) וזה בעצם מבנה הקישור של UTM.
איך עושים קישור UTM?
יש כמה כלים חינמיים לזה וביניהם גם כלי של גוגל ותוסף מצוין שדרכם ניתן ליצור את הקישור המיוחד.
- campaign url builder – זה הכלי של גוגל ששם ניתן ליצור את הקישור.
- Google Analytics URL Builder – זה תוסף מיוחד לכרום שדרכו גם ניתן ליצור את הקישור.
יש כמה הערות חשובות בנוגע להכנת הקישורים:
- השימוש בכלי הוא רק באנגלית ובאותיות קטנות.
- הכתב צריך להיות ללא מרווח בין מילה למילה. (ניתן להפריד באמצעות _ – )
- להשתמש בשמות שיהיה לכם נוח וקל לזכור.
- ניתן לקצר את הקישור דרך bitly.